Muuda oma harjumusi, muuda oma elu

25/01/2014

Üks mu kunagine hea kolleeg (Jazz pesulate looja Ando Mellikov) armastas väga öelda, et kõik uus on hästi ära unustatud vana. Ma polnud kunagi sellega lõpuni nõus, kuigi teadsin, et tihti oli see nii. Mõne väite absoluutsus teinekord lihtsalt paneb vaidlema…

Kuid unustame me kõik. Õpime lihtsaid asju, kogeme neid, saavutame mingeid tulemusi. Siis õpime uusi (põnevamaid, keerukamaid) asju juurde, seejuures ise arenedes. Meie maailmapilt avardub, uskumused muutuvad, me hindame asju ajapikku ümber, elu teeb meie väärtushinnangutes korrektuure. Enamikul juhul, ma loodan, paremuse suunas. Ja nõnda unustame teatud endisi täiesti tarbitavaid tarkusi. Kui hästi läheb, siis tuletab mõni raamat (kuigi vaevalt, sest loeme nüüd ju teisi raamatuid), sõber või elu ise meile mõne neist meelde. Ja siis on mu endisel kolleegil loomulikult õigus.

Kirjutan kõigest sellest just nii, sest 2014. aasta esimesed nädalad on mulle olnud kasulik vana asja meelde tuletamise koht. Märksõnaks on harjumuste muutmine. Katselaboriks on mu enda igapäevane elu. Rõhuga just sõnal „igapäevane“.

Tarkusetera, mis „korraga“ meenus kõlab nii: „Tahad on elu muuta, muuda oma harjumusi. Kui mingi tegevus on vastumeelne või ebaomane, siis otsusta seda teha 21 päeva järjest. Nii muutub ta harjumuseks. Peale seda on suur tõenäosus, et too tegevus (hoiak, käitumine) on saanud omaseks, lihtsaks, isegi nauditavaks.“

21 päeva

Uue aasta alguses käivad paljudel inimestel peast läbi igasugused mõtted. Üldistatult on need seotud sisemise sooviga saada paremaks inimeseks. Enamik (täiskasvanud, intelligentseid, veidi skeptilisi ja küünilisi, elus ja endas pisut pettunud) inimesi loomulikult seda nii ei sõnasta. Häh, või paremaks inimeseks saada! Äkki võiks veel proovida ka kosmonaudiks saada? (Pealegi paljud vaimse arengul teele asunud inimesed on õppinud seda, et kõik mis on, on ju niigi perfektne – sealhulgas mina ise. Miks siis paremaks saada, reaalsusega vaielda ja võidelda?)

Samas, mine tea, äkki mõni päriselt mõtleb ka. Mõte ise ju hea ja üllas. Kuid nagu teame ja omal nahal proovinud oleme, on kolm nädalat peale aasta algust üheksa neist kümnest algatusest liiva jooksnud. Seega enne, kui soovitud muutused harjumusteks said.

Eelmisel aastal sain tuttavaks noore ja väga targa mehega, kelle nimi on Tanel Mällo. Tanel on psühholoogiadoktor ning pühendanud viimased paar aastat Transpersonaalse Psühholoogia Varamu raamatute väljaandmisele koos Alar Tammingu ja paljude teiste abilistega. (Head raamatud, muide selle kohta levis FB-s hiljuti ka 12-minutiline video, mille lingi leiad allpool). Tanel vaimustus suvel ka minu raamatust Kõige tähtsam küsimus ning sellest vaimustusest sündis idee teha telefoniäpp, mis võimaldaks inimesel kergesti ja süsteemselt siduda ning jälgida kõiki oma tähtsaid (ka kaugemaid) eesmärke selliselt, et need igapäevaselt vajalikeks tegevusteks tõlgenduksid ning kastutajale väga selgeid ja lihtsaid juhiseid annaksid. Esialgu hakkab ta äpp küll mõõtma kasutaja emotsionaalset seisundit, s.t. iga kord kui telefoni kätte võtad, siis küsib telefon su käest, et kuidas sa end just praegu tunned.

Taneli idee üks nurgakivi oli väga huvitav. Ta nimelt soovitas tulemuslikum ja edukam olla laiskuse abil. Püüan lühidalt kirjeldada. Näiteks kui isa võtab pähe olla parem isa (s.h parem inimene), siis üks viis seda teha on oma lapsele näiteks sagedamini õhtul unejuttu lugeda. (NB! Asenda unejutu lugemine enda mõttes millegi muuga, mis Sulle endale elus tähtis on, näiteks trennis käimine). Oletame, et isa seab endale eesmärgi lugeda lapsele kolmel õhtul nädalas. Ilus uusaastalubadus ju. Läheb aga mööda 30 päeva ning isa teadvustab endale külma dušina fakti, et ta luges oma lapsele terve kuu vältel vaid kuuel õhtul. Ehk täpselt 50% vähem, kui ta soovis-lootis-plaanis-lubas. Dramaatilisuse huvides oleks näites isegi kasulikum kasutada väiksemaid numbreid, aga olgu.

See, mida Tanel laiskuse all silmas pidas, on tegelikult tänane tase, tänane reaalsus. Ta ütles (vist) selle kohta tänane laiskuse normaaltase. Optimist ütleks selle kohta siis virkuse normaaltase.

Taneli idee seisnes lühidalt järgnevas. Selleks, et midagi oma elus muuta ja parandada, tuleb kõigepealt tänane normaaltase ära kaardistada JA SELLEST KOHTE MITTE LIIGA PALJU KÕRGEMAID EESMÄRKE SEADA. Seada tasub esimese hooga tänasest tasemest veidi kõrgemaid eesmärke, nendeni jõuda, need uueks normaalsuseks muuta ning siis sealt edasi liikuda.

Lihtne, kas pole?

Mina ise selle aasta alguses endale mingeid erilisi lubadusi ei andnud. Kui aus olla, siis praegu, jaanuari lõpus, ma alles tegelen oma 2014. aasta plaanide viimistlemisega. Küll aga oli mul peas mitmeid mõtteid, mis juba kuid seal küpsenud. Osad mõtted tekkisid detsembris. Jagan mõningaid neist hea meelega ka Sinuga.

Olen hakanud järjest enam edukust mõõtma mitte niivõrd tulemustes, kui tegevustes ja seisundites. (Tulemusi seejuures loomulikult mitte ignoreerides). Kui puhanud, tugev, värske ja energiline ma olen. Kuivõrd hästi suudan igas olukorras rahu säilitada ja oma emotsioone (näiteks ärrituvust, vihastamist) talitseda – ka seesmiselt. Kui tihti jooksen ja joogat teen. Missuguse sagedusega õlut või veini tarbin.

Lähtuvalt sellest kirjeldasin mõttes ära mingid enda ideaalid. Mõtlesin seejuures mitte „tahaks“ vaid „vaja“ keeles. Mõtlesin, milliseid muutusi ja arenguid on mul päriselt VAJA ja miks. Kuid erinevalt oma varasematest praktikatest ei pannud ma endale mingeid eesmärke, vaid otsustasin lähtuda Taneli „laiskuse normaaltaseme“ mõõtmiseks.

Endise müügijuhina tean, et ainuüksi tulemuse saamiseks vajalike tegevuste reaalse soorituse üles üles märkimine suurendab vajalike tegevuse hulka ajas. Umbes-täpselt elu(ea) aritmeetilisse keskmesse jõudnud inimesena tean, et ükskõik mille märkamine, tähele panemine ja sellest teadlik olek suurendab (seemist) vabadust ning avardab meie vaimseid võimeid.

Sestap olengi sel aastal järjepidevalt ja süsteemselt teinud igal õhtul ülestähendusi enda jaoks tähtsaimate tegevuste ja seisundite tegelikkuse osas. Ilma otseste eesmärkidega, ilma enda vastu kuri olemata, kui siin-seal libastun.

Täna on 25.jaanuar. Tulemused? Väga head. Füüsiline ja vaimne vorm oluliselt paremad. Meel (ja emotsioonid) palju rahulikumad. Stress väiksem. Näiteid: 24 päeva 0 ml alkoholi. 19 päeva madalat stressi. 22 päeva aeglast tempot. (NB! Kusjuures on olnud väga töine ja tegus kuu). 17 päeva sisemist rahu (ei ärritu, ei vihasta). Märkasin ja märkisin üles ka mõningaid muid asju. Kaua ma end niiviisi kõrvalt jaksan jälgida JA seejuures asju kirja panna? Ei tea täpselt, pole ka tähtis. Oletan, et kuu-kaks. Lähen lastega veebruari lõpus pikale reisile, olen kindel, et reisil pööran tähelepanu oluliselt rohkem endast väljapoole. Aga selleks ajaks on aasta algusest möödunud juba 7 nädalat ning selle ajaga on mitmed harjumused endale juba tugevad juured alla kasvatanud. Räägin kõigist neist konkreetselt ja lähemalt oma 30.01 koolitusel Lubadused Teoks.

Ja veel – kui kõigest sellest ühele sõbrale rääkisin, saatis ta mulle veebi-lingi, mille ka siia lisan. Mees nimega Matt Cutts esitab endale iga 30 päeva tagant uue väljakutse.

30 päevane väljakutse

Ta nimelt usub (ja põhjendatult), et 30 päeva suudab inimene oma valikul peaaegu, et ükskõik mida teha. Pole oluline, mis edasi saab, pole oluline kas see tegevus jätkub või ei. Toon näiteid, mida Matt juba teinud on (ja millest ta oma blogis kirjutab).

– Venitusharjutuse tegemine, painduvuse parandamine – 30 päeva
– Salvesta iga päev 1 sekund videot, et teha oma kuu kohta 30 sekundiline klipp
– Käitle 30 päeva vältel e-maile senisest palju osavamalt
– Ei tarbi 30 päeva millimeetritki sotsiaalmeediat EGA uudiseid
– Ei kasuta nädal aega internetti
– Magan 30 päeva vältel end igal ööl korralikult välja
– Õpin 30 päevaga mängima ukulelet
– Ei saada 30 päeva vältel ühtegi e-maile mitte kellelegi peale 21.00-i
– Vegan-dieet 30 päevaks (menüüst välja liha- ja piimatooted ja munad)

Loe lähemalt kõige selle kohta siit
Vaata Matti TED esinemist siit

Head väljakutse-veebruari! Head harjumuste muutmist! Head elu paremaks muutmist!

P.S. Muide, üks mu läbi aegade lemmikuid enesearengu-raamatute seas on lahkunud Stephen Covey „Väga efektiivsete inimeste seitse harjumust“. Endiselt. Saadaval Apollos ja Amazonis

Teinegi P.S. – Video, milles Alar Tamming kirjeldab Transpersonaalse Psühholoogia raamatuid, leiad siit

Kolmaski P.S Juba 30. jaanuaril toimub mul uus enesearengu koolitus, kuhu ootan ka Sind. Registreeri siit (Vähem kui 10 päevaga on pileti ostnud juba üle 120 inimese)